L’evolució del Musicograma
El Musicograma és un concepte creat pel
pedagog Jos Wuytack per tal d’ensenyar a
escoltar música clàssica a nens i joves sense coneixements musicals. És un dels
mitjans per treballar les audicions de forma activa que més s'ha expandit en
els últims temps.
Wuytack
va desenvolupar un mètode d'audició activa sobre la idea que l'alumne pot no
ser capaç de llegir una partitura, sobretot si és d'orquestra, però pot
comprendre perfectament la seua estructura, els instruments que van sonant,
etc.
Es
tracta d'apropar la música a tot tipus d'alumnes i que tots participen,
gaudeixen i arriben a comprendre-la.
Els musicogrames i els nous formats
Una
nova idea sorgida arran de l'ús de les TIC dins l'aula, és la de tenir en
compte la inclusió de material audiovisual dins de les estratègies per ensenyar
a escoltar, ja que a través d'imatges és més fàcil comprendre l'audició i
participar en ella amb nous formats i possibilitats de visualització i
interactivitat.
Abans
era habitual trobar un musicograma dibuixat en un paper o cartolina, però ara
abunden els musicogrames en vídeo, animacions flash, power-points penjats a la
xarxa, etc. Per tot això, el principal objectiu dels musicogrames amb l'ús de
les TIC és la contribució a renovar notablement el seu aspecte i facilitar-ne
la difusió.
El
musicograma ha evolucionat enormement amb el pas del temps arribant a originar
un altre recurs didàctic conegut com musicomovigrama.
A
continuació us vaig a mostrar diversos exemples de musicogrames de la Marxa
Radetzky per utilitzar-ne en la nostra temàtica PLE.
Musicograma Clàssic de la Marxa Radetzky en
què heu de marcar el pols sobre cada quadre o dibuix coincidint amb el tempo de
l'audició:
Musicomovigrama de la Marxa Radetzky en
què simplement heu d'observar com transcorren les imatges establint relacions
entre imatge i àudio:


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada